Persoonlijke verhalen uit het vak

Meestercoupeur in de praktijk

Meestercoupeur is een prachtig vak, maar wil je weten hoe het er echt in de praktijk toe gaat? Hieronder kun je de verhalen lezen van Robby Duiveman, Directeur Kostuum, Kap en Grime bij Nationale Opera & Ballet en van Wim van Vliet, Hoofd Kostuumatelier van Toneelgroep Amsterdam. Een waarschuwing vooraf, hun passie en enthousiasme voor het vak zijn besmettelijk!

  • Robby Duiveman, Directeur Kostuum, Kap en Grime bij Nationale Opera & Ballet

    Robby Duiveman is directeur van de afdeling Kostuums, Kap en Grime bij Nationale Opera & Ballet. Hij heeft al van jongs af aan een passie voor het vak van coupeur en de opera. Hij leerde het vak in Duitsland, waar het ambacht nog steeds op hoog niveau onderwezen wordt.

    "Als Nationale Opera & Ballet nieuwe coupeurs nodig heeft, blijven op dit moment bijna altijd alleen de buitenlandse sollicitanten over. En dat terwijl Nederland ook internationaal hoog staat aangeschreven op het gebied van theater en couture. Ik heb me dan ook met plezier actief ingezet voor de Meesteropleiding Coupeur in Amsterdam. Het is een prachtig vak, altijd anders, vaak spannend, soms doorzetten en doorbijten; je werkt met elkaar aan een prachtige voorstelling en dat blijft een bijzonder proces. Ik zeg altijd, het kostuumonderdeel is het moeilijkste onderdeel van het theater, want het antwoordt altijd terug. En ben je goed in dit vak, dan vind je altijd werk. Is het niet bij Nationale Opera & Ballet dan wel in het buitenland. Want kwaliteit wint altijd!"

     

  • Wim van Vliet, Hoofd Kostuumatelier van Toneelgroep Amsterdam

    Om te worden wat hij nu is, hoofd Kostuumatelier bij Toneelgroep Amsterdam, heeft Wim van Vliet een hele weg afgelegd. Van de Lerarenopleiding (textiele werkvormen en handvaardigheid ), de coupeursopleiding van de Rotterdamse Snijschool tot aan de Kunstacademie in Utrecht. Met daarnaast banen bij  het Kostuummuseum van Fred van de Laken en later bij verschillende kledingsbedrijven in Nederland en New York. Zijn eerste ervaring met het maken van theaterkleding was voor de productie Amadeus van John van de Rest Theaterproducties. Sinds 1992 werkt hij op de kostuumafdeling van Toneelgroep Amsterdam, waar hij sinds 2001 aan het hoofd staat.

    “Een paar jaar terug hebben wij met regisseur Ola Mafalani het toneelstuk 'De Koopman van Venetië' gemaakt”, vertelt Wim Van Vliet enthousiast.“De kostuumontwerper, Lieve Pino, had een prachtig idee. Daagse kleding met daar overheen allerlei soorten leer in grijze, blauwe en diep gouden tinten als een soort historische jas. Wij zijn aan de slag gegaan en het resultaat was prachtig. Maar de kleding stond nog niet eens op het toneel of de regisseur vond het er te wild uitzien.

    In het tl-licht van het repetitielokaal zag het er heftig uit en na veel discussies heb ik het toen voor elkaar gekregen dat we alle kleding op het toneel met het juiste licht en in de juiste setting mochten zien. Ik was er van overtuigd dat het een geweldig effect zou geven. En dat was ook zo!! Ola Mafalani heeft mij nog jarenlang bedankt en verteld hoe cruciaal die beslissing voor haar is geweest. Want het stuk is in die kleding op de planken gekomen en met groot succes!”

  • Manon Harzevoort, Eerste student van de Meesteropleiding Coupeur

    "Mijn passie voor dit vak is begonnen op mijn vijftiende. Ik vond het niet leuk als mensen in dezelfde kleding liepen als ik. En omdat ik in de winkels geen leuke kleding kon vinden, ben ik op naailes gegaan. Dat ging me goed af en ik vond het erg leuk. Daarom ben ik naar het Deltion college gegaan om de opleiding Fashion Design te volgen. Daar werd me al snel duidelijk dat ik het maken veel leuker vond dan het ontwerpen. Ik was toen van plan om allerlei losse cursussen te gaan volgen omdat er geen HBO-opleiding was waar ik het makersvak echt goed kon leren. Gelukkig had mijn lerares gehoord dat de Meesteropleiding Coupeur werd opgezet en mocht ik vast beginnen als eerste student. Ik heb nu ruim drie maanden in het atelier van Het Nationale Ballet meegewerkt. Daar kwam op een gegeven moment een man speciaal uit Engeland om ons zijn kennis van het tutu’s maken over te dragen. Daar heb ik zoveel van geleerd. En nu zit ik in het atelier van De Nationale Opera totdat de deuren van de Meesteropleiding Coupeur opengaan."

Nieuw! PASSTUDIO TE HUUR

Na London, New York en Hong Kong, lanceert Alvanon een passtudio bij de Meesteropleiding Coupeur.

De eerste Alvanon Passtudio van Nederland!

Aanmeldprocedure opleiding

Aanmelden bij een van de opleidingen van de Meesteropleiding Coupeur, hoe doe je dat?

Meer nieuws